18-19 kwietnia br. odbyły się w Warszawie II Warsztaty Programowe pilotażowego Projektu „Innowacyjna technika – programy zajęć technicznych dla gimnazjów”. Uczestnikami warsztatów byli nauczyciele 20 gimnazjów z Białegostoku, Gliwic, Łodzi, Radomia i Warszawy oraz koordynatorzy terenowi. W warsztatach udział wziął także ekpert POKL Marek Dziduszko i przedstawiciele FSNT NOT zaangażowani w projekt.
Po powitaniu zebranych przez koordynatora merytorycznego, krótką relację na temat przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, jego celu i etapów realizacji zdał jego autor. Następni przeszkolił zespół na temat równości szans płci w odniesieniu do problematyki projektu i jego grupy docelowej oraz równościowego nazewnictwa.
Podczas warsztatów reprezentanci zespołów terenowych zaprezentowali robocze wersje programów w swoich osiach tematycznych uwzględniając ich podział na 2 moduły.
Zespół warszawski realizujący oś tematyczną „KONSTRUKCJE” podzielił ją na:
1. Projektowanie techniczne
2. Techniki wytwarzania
Zespół z Radomia przygotowujący oś tematyczną „TECHNIKA DOMOWA” nazwał swe moduły:
1. Konstruujemy i projektujemy dom
2. Użytkujemy dom
Zespół z Białegostoku swoją oś tematyczną „ENERGIA I ROBOTYKA” przedstawił w postaci modułów:
1. Energia i elektronika praktyczna
2. Robotyka i technologia
Zespół Łódzki zademonstrował oś „WODA”, w modułach zatytułowanych:
1. Budownictwo wodne. Urządzenia i instalacje hydrauliczne
2. Woda w technice
Zespół z Gliwic przygotowujący oś tematyczną – „PRZEPŁYW INFORMACJI” opracował swój program w modułach nazwanych:
1. Przekaz informacji – jak to zrobić bez Internetu i komórki
2. Bliżej siebie.
Wszystkie programy opracowane zostały zgodnie wymogami formalnymi dotyczącymi struktury i zawierają:
- cele
- treści edukacyjne (zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej)
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
- procedury ewaluacji
- propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
- proponowany plan dydaktyczny nauczyciela.
Kolejnym tematem warsztatów była dyskusja w grupach nad opracowanymi programami odpowiadającymi osiom tematycznym. W składzie grupy dyskusyjnej, oprócz przedstawiciela danej osi uczestniczyli także nauczyciele z innych osi tematycznych.
Głównym celem drugiego dnia była praca zespołów programowych wraz z ekspertami nad weryfikacją przywiezionej na Warsztaty wersji programu. Koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz zwróciła uwagę na strukturę programu wynikającą z następującego zapisu postawy programowej:
"Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na III i IV etapie edukacyjnym opisane są
zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów kształcenia. Cele kształcenia
sformułowane są w języku wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane są w języku wymagań szczegółowych".
W pracach zespołów podkreślających utrzymanie podstawy programowej w przygotowanych programach nauczania pomocna była prezentacja konsultanta ds. edukacji zawodowej i wspierania doradztwa technicznego z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Marii Krzak, która udzielała konsultacji indywidualnych.
Krótkie wyjaśnienie dotyczące ram kwalifikacji zademonstrował ekspert z Politechniki Białostockiej wspierający zespół z Białegostoku doc. dr hab. inż. Jarosław Makal.
II warsztaty podsumowała koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz.
Sympatycznym akcentem kończącym warsztaty było zwiedzenie Centrum Nauki Kopernik.
Po powitaniu zebranych przez koordynatora merytorycznego, krótką relację na temat przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, jego celu i etapów realizacji zdał jego autor. Następni przeszkolił zespół na temat równości szans płci w odniesieniu do problematyki projektu i jego grupy docelowej oraz równościowego nazewnictwa.
Podczas warsztatów reprezentanci zespołów terenowych zaprezentowali robocze wersje programów w swoich osiach tematycznych uwzględniając ich podział na 2 moduły.
Zespół warszawski realizujący oś tematyczną „KONSTRUKCJE” podzielił ją na:
1. Projektowanie techniczne
2. Techniki wytwarzania
Zespół z Radomia przygotowujący oś tematyczną „TECHNIKA DOMOWA” nazwał swe moduły:
1. Konstruujemy i projektujemy dom
2. Użytkujemy dom
Zespół z Białegostoku swoją oś tematyczną „ENERGIA I ROBOTYKA” przedstawił w postaci modułów:
1. Energia i elektronika praktyczna
2. Robotyka i technologia
Zespół Łódzki zademonstrował oś „WODA”, w modułach zatytułowanych:
1. Budownictwo wodne. Urządzenia i instalacje hydrauliczne
2. Woda w technice
Zespół z Gliwic przygotowujący oś tematyczną – „PRZEPŁYW INFORMACJI” opracował swój program w modułach nazwanych:
1. Przekaz informacji – jak to zrobić bez Internetu i komórki
2. Bliżej siebie.
Wszystkie programy opracowane zostały zgodnie wymogami formalnymi dotyczącymi struktury i zawierają:
- cele
- treści edukacyjne (zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej)
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
- procedury ewaluacji
- propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
- proponowany plan dydaktyczny nauczyciela.
Kolejnym tematem warsztatów była dyskusja w grupach nad opracowanymi programami odpowiadającymi osiom tematycznym. W składzie grupy dyskusyjnej, oprócz przedstawiciela danej osi uczestniczyli także nauczyciele z innych osi tematycznych.
Głównym celem drugiego dnia była praca zespołów programowych wraz z ekspertami nad weryfikacją przywiezionej na Warsztaty wersji programu. Koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz zwróciła uwagę na strukturę programu wynikającą z następującego zapisu postawy programowej:
"Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na III i IV etapie edukacyjnym opisane są
zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów kształcenia. Cele kształcenia
sformułowane są w języku wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane są w języku wymagań szczegółowych".
W pracach zespołów podkreślających utrzymanie podstawy programowej w przygotowanych programach nauczania pomocna była prezentacja konsultanta ds. edukacji zawodowej i wspierania doradztwa technicznego z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Marii Krzak, która udzielała konsultacji indywidualnych.
Krótkie wyjaśnienie dotyczące ram kwalifikacji zademonstrował ekspert z Politechniki Białostockiej wspierający zespół z Białegostoku doc. dr hab. inż. Jarosław Makal.
II warsztaty podsumowała koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz.
Sympatycznym akcentem kończącym warsztaty było zwiedzenie Centrum Nauki Kopernik.