18-19 kwietnia br. odbyły się w Warszawie II Warsztaty Programowe pilotażowego Projektu „Innowacyjna technika – programy zajęć technicznych dla gimnazjów”. Uczestnikami warsztatów byli nauczyciele 20 gimnazjów z Białegostoku, Gliwic, Łodzi, Radomia i Warszawy oraz koordynatorzy terenowi. W warsztatach udział wziął także ekpert POKL Marek Dziduszko i przedstawiciele FSNT NOT zaangażowani w projekt.

Po powitaniu zebranych przez koordynatora merytorycznego, krótką relację na temat przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, jego celu i etapów realizacji zdał jego autor. Następni przeszkolił zespół na temat równości szans płci w odniesieniu do problematyki projektu i jego grupy docelowej oraz równościowego nazewnictwa.

Podczas warsztatów reprezentanci zespołów terenowych zaprezentowali robocze wersje programów w swoich osiach tematycznych uwzględniając ich podział na 2 moduły.

Zespół warszawski realizujący oś tematyczną „KONSTRUKCJE” podzielił ją na:
1. Projektowanie techniczne
2. Techniki wytwarzania

Zespół z Radomia przygotowujący oś tematyczną „TECHNIKA DOMOWA” nazwał swe moduły:
1. Konstruujemy i projektujemy dom
2. Użytkujemy dom

Zespół z Białegostoku swoją oś tematyczną „ENERGIA I ROBOTYKA” przedstawił w postaci modułów:
1. Energia i elektronika praktyczna
2. Robotyka i technologia

Zespół Łódzki zademonstrował oś „WODA”, w modułach zatytułowanych:
1. Budownictwo wodne. Urządzenia i instalacje hydrauliczne
2. Woda w technice

Zespół z Gliwic przygotowujący oś tematyczną – „PRZEPŁYW INFORMACJI” opracował swój program w modułach nazwanych:
1. Przekaz informacji – jak to zrobić bez Internetu i komórki
2. Bliżej siebie.


Wszystkie programy opracowane zostały zgodnie wymogami formalnymi dotyczącymi struktury i zawierają:
- cele
- treści edukacyjne (zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej)
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
- procedury ewaluacji
- propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
- proponowany plan dydaktyczny nauczyciela.

Kolejnym tematem warsztatów była dyskusja w grupach nad opracowanymi programami odpowiadającymi osiom tematycznym. W składzie grupy dyskusyjnej, oprócz przedstawiciela danej osi uczestniczyli także nauczyciele z innych osi tematycznych.

Głównym celem drugiego dnia była praca zespołów programowych wraz z ekspertami nad weryfikacją przywiezionej na Warsztaty wersji programu. Koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz zwróciła uwagę na strukturę programu wynikającą z następującego zapisu postawy programowej:
"Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na III i IV etapie edukacyjnym opisane są
zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów kształcenia. Cele kształcenia
sformułowane są w języku wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane są w języku wymagań szczegółowych".

W pracach zespołów podkreślających utrzymanie podstawy programowej w przygotowanych programach nauczania pomocna była prezentacja konsultanta ds. edukacji zawodowej i wspierania doradztwa technicznego z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Marii Krzak, która udzielała konsultacji indywidualnych.
Krótkie wyjaśnienie dotyczące ram kwalifikacji zademonstrował ekspert z Politechniki Białostockiej wspierający zespół z Białegostoku doc. dr hab. inż. Jarosław Makal.

II warsztaty podsumowała koordynator merytoryczny Elżbieta Jarguz.

Sympatycznym akcentem kończącym warsztaty było zwiedzenie Centrum Nauki Kopernik.